Volvo PV36/51/52: první moderní Seveřan

Přestože společnost Volvo byla založena až v roce 1927 jako dceřiná společnost výrobce kuličkových ložisek SKF, její první osobní vozy byly i na tehdejší dobu dost konzervativní. Změna přišla až v roce 1935 s typem PV36.


Volvo PV36/51/52: první moderní Seveřan

První automobil značky Volvo vyjel z výrobní linky v polovině dubna 1927 a prvních 10 000 vyrobených vozidel oslavila švédská automobilka v roce 1932. Osobních vozů z toho bylo ovšem jen 3800 – tisíc čtyřválcových modelů a necelé tři tisíce šestiválců.

Vozy Volvo totiž patřily od začátku k těm dražším, neboť velmi mladá automobilka s několika stovkami zaměstnanců (v roce 1930) do nich vkládala své slušné technické know-how, které se od začátku orientovalo mimo jiné na bezpečnost.

Aerodynamické linie

Nicméně vzhledově byly všechny vozy Volvo do poloviny 30. let velmi konzervativní. V roce 1935 však následoval rázný krok v podobě relativně luxusního typu PV36.



Prototyp Volvo Venus Bilo posloužil v roce 1933 k ověření reakcí veřejnosti na zcela nový aerodynamický styl.

Jeho představení předcházel v roce 1933 svérázný prototyp Venus Bilo, s nímž Volvo testovalo reakce veřejnosti na aerodynamické tvary, které tehdy přicházely do módy.

Přestože finální design typu Volvo PV36 přezdívaného Carioca podle tehdy populárního jihoamerického tance byl mnohem umírněnější a nezapřel inspiraci americkými vozy, jednalo se v porovnání se všemi dosud vyráběnými vozy Volvo o výrazný krok vpřed.

Volvo PV 36 „Carioca“ představené v roce 1935.

Prodejnímu úspěchu žel zabránila relativně vysoká cena 8500 švédských korun, která odpovídala luxusnímu charakteru šestimístného sedanu o hmotnosti 1660 kg poháněného šestiválcovým motorem 3,7 litru v kombinaci s třístupňovou převodovkou.

Volvo s tím od začátku počítalo, a tak si předsevzalo vyrobit jen 500 těchto vozů. I tak ovšem výrobce přiznává, že trvalo docela dlouho, než všechny vyrobené vozy PV36 nalezly svého majitele.

Úspěch až s nižší cenou

Souběžně s PV36 byl proto vyvíjen typ PV51 jako levnější a trochu menší alternativa typu PV36. Hmotnost kompaktnějšího vozu klesla na 1500 kg. A protože byl pod kapotou stejný šestiválec o výkonu 86 k jako v PV36, byl tento vůz mnohem rychlejší.


Volvo PV 51 z roku 1937.

Rovněž cena 5800 švédských korun byla o poznání příznivější, což přitáhlo zájem mnoha zákazníků, přestože některé prvky výbavy balancovaly na hranici akceptovatelnosti (například jen jeden stírač okna, žádné loketní opěrky a laciné čalounění).

V roce 1937 následoval lépe vybavený typ PV52 a o rok později uvedlo Volvo na trh standardní typy PV53 a PV54 společně s luxusními verzemi PV55 a PV56 s výraznějším designem.


Volvo PV52.


Volvo PV51 v užitkovém provedení.

zdroj : www.autorevue.cz

About vcar