Volvo 780

Volvo 780

19. července 2006
Sekce:  Modely

Volvo 780 bylo představeno na Ženevském autosalónu ve Švýcarsku v roce 1985.

Tento model představoval pro automobilku Volvo návrat po čtyřleté pauze k výrobě dvoudvéřového kupé 2+2, protože předchozí kupé 2+2 model 262C se přestal vyrábět v roce 1981. Nové kupé značky Volvo s označením 780 se začalo prodávat v roce 1986 v Evropě a o rok později i ve Spojených státech.

Stejně jako předchůdce 262C, byl model 780 navržen a postaven firmou Carrozzeria Bertone v italském Turíně. Volvo 780 nebylo jako 262C jen 760 se sníženou střechou. Bertone dal tomuto vozu vlastní osobitý styl, ale zároveň zachoval mnoho prvků, které na první pohled prozrazovaly, že se jedná o vůz značky Volvo řady 700. Vůz měl uhlazený nízký profil, který zdědil mnoho z ostatních vozů této řady, ale postrádal mnoho ostrých úhlů a rohů, kterými se řada 700 lišila od přeci jenom o trochu víc zakulacenější a na pohled příjemnější řady 200. Kapota, víko zavazadlového prostoru a linie střechy jsou jemně nižší než u ostatních vozů této řady.

Volný prostor pro hlavu v prostoru pro cestující byl oproti 262C vylepšen díky tomu, že Bertone snížil střechu oproti 760 jen o jeden centimetr. Okenní rámečky jsou v černé barvě s chromovými doplňky. Chrom také zvýrazňuje dveřní kliky a boční lišty. Hlavní světla jsou zapuštěná a široká s integrovanými dálkovými světly. Přední maska je obdobného tvaru jako u vozu 760 turbo. Přední mlhová světla byla integrována do spojleru v předním nárazníku. Vzhled zadních sdružených světel byl odlišný od ostatních vozů řady 700, které byly v roce 1985 ve výrobě, ale v roce 1990 byl tento design použit i u modelů 740, které jsou u nás známy jako „buschovky“.

Originální pneu se, kterými se tyto vozy dodávaly, měly rozměr 205/60 HR15 a byly obuty na patnáctipalcové patnáctipaprskové hliníkové elektrony. V souladu s tradicí byly vozy Volvo 780 vybaveny nápisem Bertone a logem této firmy, které se nacházely na víku zavazadlového prostoru a zadním sloupku. Ani vnitřek vozu nebyl opomenut a nesl znaky designerské práce firmy Bertone.

Přístrojová deska byla sice převzata z vozu 760, ale ostatní interiér byl unikátně připraven pro model 780. Dřevem byla obložena palubní deska a dveřní panely. Přední anatomická sedadla nesla klasický design firmy Bertone tak, jak ho používala pro vozy Alfa Romeo a Ferrari v letech šedesátých a sedmdesátých. Tento styl anatomických sedadel začaly počátkem devadesátých let používat i jiní výrobci automobilů ve světě.

Zadní sedadla byla speciálně konstruovaná pro dvě osoby a měla integrované opěrky hlavy. Všechna sedadla byla potažena ručně šitými koženými potahy. Přestože mělo Volvo 780 všechny standardní luxusní doplňky z vozu 760, mělo i něco navíc. A tím něčím byla výbava kazetovým stereopřehrávačem s výstupem na čtyři repro, které byly rovněž ve výbavě tohoto vozu. K této výbavě patřil mimo jiné také sedmipásmový elektronický grafický ekvalizér a silný zesilovač.

Podle oficiálních informací o výrobě bylo vyrobeno celkem 8518 kusů tohoto exotického Volva s číslem 780 a přívlastkem Bertone.

Vozy Volvo 780 se dodávaly s těmito motory:

B280F (1987-1990 780 GLE)
Typřadový celohliníkový V-6
Vrtání a zdvih3,58 x 2,87 in. (91 x 73 mm)
Objem2849cm3 (163ci)
Komprese8,8:1
Vstřikování palivaBosch LH-Jet fuel injection
Výkon145 bhp @ 5100 rpm
Kroutící moment173 lb-ft @ 3750 rpm
B230FT+ (1989 780 Turbo)
Typřadový 4-válec; blok motoru z litiny, hliníková hlava
Vrtání a zdvih3,78 x 3,15 in. (96 x 80 mm)
Objem2316cc (141ci)
Komprese8,7:1
Turbo kompresorGarrett T3 nebo Mitsubishi TD05, chlazený vodou
Vstřikování palivaBosch LH-Jet fuel injection
Výkon175 bhp @ 5400 rpm
Kroutící moment187 lb-ft @ 2900 rpm
B230FT+ (1989 780 Turbo)
Typřadový 4-válec; blok motoru z litiny, hliníková hlava
Vrtání a zdvih3,78 x 3,15 in. (96 x 80 mm)
Objem2316cc (141ci)
Komprese8,7:1
Turbo kompresorGarrett T25 or Mitsubishi TD04H, chlazený vodou
Vstřikování palivaBosch LH-Jet fuel injection
Výkon188 bhp @ 5100 rpm
Kroutící moment206 lb-ft @ 3900 rpm

Pavel Wasserbauer

Zpět na výpis článků