Volvo S60 Challenge

Volvo S60 Challenge

22. března 2004
Sekce:  Modely

Na švédských tratích se jezdí závod Volvo S60 Challenge, kde mohou talentovaní řidiči bojovat o body, místa a trofeje s továrně upravenými sedany S60. Přestože se jejich výkony nepohybují ve vesmírných výšinách, porazí pohodlně vrcholné Volvo S60R a hodily by se proto výborně do běžného provozu. To z nich dělá jasný objekt zájmu ambiciózního „výkonového“ tunera.

Hozenou rukavici zvedl známý ladič MR Sweden Motorsport sídlem v Lübecku v Německu. Společně se svými švédskými partnery dal majitel Marcus Reumann a jeho tým dohromady silniční auto, které svůj sériový základ po stránce výkonnosti značně přesahuje a maximálně se přibližuje závodní verzi. Úpravy se ale nedotkly jen technických částí vozu. I vzhledově byl vůz přiblížen závodnímu modelu, jak jen to zákony dovolují. Dominantní je přítlačné křídlo se zahnutými konci, kopírujícími záď vozu. Přední spoiler nejenže dobře vypadá a zvyšuje přítlak na přední osu, ale především jeho otvory dodávají více vzduchu těžce zkoušeným brzdám.

Boční prahy již jen dotvářejí celistvost vnějšího designu, ovšem mračítka na světlech si „Pan Švédsko“ mohl odpustit. V interiéru mnoho změn nenajdeme. Byl ponechán sériový, pouze drobné detaily volitelně buď v „lesklém klavírním laku“ nebo „dřevěném dekoru“ zvyšují atraktivitu prostředí pro posádku. Až do této chvíle by auto vcelku nestálo za popis, žádný z designových prvků není nijak výjimečný, ovšem MR Sweden není také firma stylistická, ale tuningová. V tom nejlepším slova smyslu. Na tomhle Volvu je totiž nejhezčí to, co není vidět. Technika.

Po této stránce tým z Lübecku učinil opravdu velký skok kupředu. Díky drahým speciálním komponentům a moři práce se nově instalovaná sada pěti hrnků může nyní pochlubit 355 koňskými silami namísto původních 250. Nedosti na tom, točivý moment se vyšvihl z 330 na 470 Nm. To je slušné i oproti „eRkovým“ modelům, ke kterým můžeme mít různé připomínky, ale k motoru disponujícímu 300 k a 400 Nm ani jednu.

Takový nárůst je realizován celou řadou změn. V první řadě byl zcela změněn software v řídící jednotce, krom jiného vzrostl tlak turba. Ovšem samotný chiptuning se v tomto případě nezdál jako dostatečná odpověď na otázku, jak dosáhnout tak výrazně lepších parametrů. Změnilo se vše, co se týká přípravy směsi. Vzduch nastupuje svou cestu k velkému třesku skrz sportovní filtr, očištěné molekuly pokračují upraveným sáním a zlověstný hvizd před nimi dává tušit, že ta pravá jízda teprve nastane. A je to tady, nové turbo je vystřelí kupředu a nyní se k sobě mačkají pod tlakem až 1,4 baru. Ze zvětšených vstřikovačů právě přibyly kapičky benzínu a už se tato skvělá směs motá ve válci. Napětí stoupá a v tom jedna molekula vzduchu zaznamenala další změnu. Není v motoru Volva S60 poprvé, často se ochomýtá kolem silnic, ale tyhle svíčky ještě neviděla.

BUM! Je to za námi, teď už jen zpátky na světlo boží třípalcovým nerezovým výfukem. Plyny si ještě stihnou všimnout 70mm nerezové ocelové sportovní koncovky výfuku a už si mohou odpočinout než je zase vsaje nějaký silniční ďábel. Volvo S60 Challenge dosahuje patřičných parametrů ve zrychlení a maximálce. Stovku mine ručička tachometru za necelých 6 sekund a nezastaví se, dokud pod sebou nespatří hodnotu 260. Kolega otáčkoměr v tu chvíli ukazuje na číslici 6 x 1000 při zařazeném pátém rychlostním stupni.

Nechat při takovém posílení pohonného agregátu bez povšimnutí podvozek by bylo neprozřetelné. Jeho speciálně vyvinutá sportovní verze snížila Volvo S60 o 35 mm. Závodní brzdový systém zaměstnává čtveřici 365mm kotoučů, do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny od Bremba. Nejmenší kola, která umožní instalaci takových brzd jsou hliníkové disky o rozměru 8×18“, které nazouvají pneumatiky šířky 235 a profilu 40. Zesíleny jsou i stabilizátory na přední nápravě, aby se vozidlo méně naklánělo, když za to řidič pořádně vezme.

Pro zajímavost porovnáme cenu Volva S60 Challenge a továrního „eRka“. Za základ vezmeme verzi S60 T5 a k ní připočítáme cenu jednotlivých částí od MR Sweden (bez montáže, která zabere cca 2 dny práce). Tj. S60 T5 1 250 000 Kč + upgrade motoru za cca 150 000 Kč + výfuk za 27 000 Kč + podvozek za 31 000 Kč + brzdy za 86 500 Kč + kola za 54 000 Kč + spoilery za 35 000 Kč + dekory interiéru za 6 400 Kč = 1 639 900 Kč. Tzn. Střízlivým odhadem včetně montáže 1,7 MKč, což přibližně odpovídá základní ceně modelu Volva S60 R. Zajímavé, ne? Sice zde nenajdeme žádný aktivní podvozek jako u „eRka“, ale klademe si otázku, jestli je pro to třeba truchlit.

Tomáš Němec

Zpět na výpis článků