Gumbalkan 2019 je za námi a jak to tedy dopadlo s naší milovanou i nenáviděnou Bednou kytu? Odstartovala vůbec, když o ní nebylo tak dlouho slyšet? Všechno se dozvíte... :)
Každopádně by to chtělo začít s příběhem tak trochu dříve. Přípravy Bedny totiž nebyly úplně ideální a vzhledem k různým vnějším vlivům byla jejich většina situována do posledního měsíce před vlastním závodem.
Měsíc to byl opravdu hektický a divím se, že se mnou moje žena vůbec vydržela. Protivný dokážu být i normálně, ovšem měsíc před startem Gumbalkanu 2019 jsem už musel být absolutně nesnesitelný. Ono totiž nešlo nic podle mých představ, respektive na co jsem hrábl, to se pos*alo…
Vlastně to všechno začalo už chvilku po mém posledním postu tady, a to totálním vyhořením plánu s víkendovými přípravami Bedny na STK. Na servisu, kde auto stálo, se prostě o víkendu díky majiteli areálu dělat nedalo, takže jsem střídal denní směny na broušení a kytování Bedny s noční prací u počítače a eliminací spánku. Bednu se nakonec podařilo dostat do stavu, aby STK opravdu prošla, byť s kupou lehkých závad (a to včetně nového “laku” Montanou). Díky tomu, že se tak stalo asi měsíc před vlastním odjezdem, bylo třeba pořádně máknout, aby byl výsledek použitelný pro poloorientační závod v lehkém (a jak se následně ukázalo, i těžším) terénu rumunských hor.
Když se náš závodní speciál po STK konečně vrátil na značky a nebyl tak již fixován na jedno místo, čekal nás pracovní víkend v propůjčeném autoservisu na okraji Brna. Během něj Bedna dostala celou novou přední nápravu (poloosy na ročníky před rokem 99 se prostě shánějí výrazně lépe, než na mladší modely), zvyšující kit na přední i zadní nápravu vlastní výroby (úplně jiný, než se původně předpokládal, protože jsem ho trochu předimenzoval a škubal by poloosy) a v neposlední řadě také drobnosti, které měly vyřešit problém s mazáním motoru.
Týden na to dostalo auto také nový výfuk, krycí plech pod motor z 5 mm tlustého železa, LED rampu nad čelní sklo a luxusní zahrádku na kufr dle vlastního návrhu. Další na řadě byly rozvody a olejové čerpadlo. Bohužel ani to nebylo řešením a nás stále trápil motor, který po zahřátí ztrácel tlak oleje a hrozilo, že ještě poslední den před odjezdem budeme řešit jeho kompletní výměnu. Naštěstí do hry vstoupili profíci z Kobylnic, kteří si velmi rychle poradili s vytvrdlými těsněními okolo sacího koše a nucená výměna motoru byla zažehnána. Poslední úkol byl jasný. Dostat auto na kola s rozměrem 215/65 R16 a MT vzorkem. Nebudu ani popisovat peripetie se sháněním podložek na poslední chvíli a zůstanu u toho, že se naštěstí vše podařilo. Bedna tak po vyřezání blatníků a nasazení plastových lemů konečně 28.6. v 18:15 opustila brány servisu, aby se již stejný den okolo 22:30 vydala společně se dvěma RWD speciály z Prahy na společnou Volvo cestu směr rumunské hory.
A tím začalo jedno velké týdenní dobrodružství v neznámé zemi, ke které jsem měl mnoho úplně zbytečných předsudků. Až do poloviny Maďarska to byla naprosto pohodová jízda bez střechy v neustálém opojném hučení MT pneumatik. Prý až moc opojném, a tak se Bedna rozhodla, že si chvilku bude hrát na schizofrenika. Od toho okamžiku se nějak nemohla rozhodnout, zda-li má pod kapotou 4 nebo 5 válců. Po překročení rumunských hranic se pak přidal i kousnutý brzdový pístek na levém předním kole a povolená poloosa na pravém. Prostě se nás rozhodla držet ve střehu, a tak přišel první polní servis. Když pominu, že se jako první povedlo kolegovi málem celé auto bez kola shodit na zem, bylo asi za hodinu a půl vyřešeno. Pístek jakž takž rozhýbán, poloosa utažena a pro jistotu rovnou objednáno náhradní ložisko, svíčky a zapalovací cívka přes člověka, který tou dobou teprve vyrážel z republiky. Onu servisní přestávku jsme rovnou využili pro nasazení vlajky na speciálně vymyšlený držák v zahrádce a s plnou parádou vyrazili směr Glavoi, které bylo kousek od zítřejšího ranního startu podniku.
Glavoi je nádherné tábořiště ve výšce něco přes 1600 m a i když jste zde výše než na nejvyšší české hoře, stále sedíte v hlubokém údolí. Tráva neustále spásaná stády ovcí připomíná golfový green a celé údolí působí tak trochu jako z pohádky. Už při sjezdu do něj jsem pochopil, o čem bude celý týden. Obě devítky se totiž na hrubě kamenitou cestu, kde ostatní vozy zpomalovaly na rychlost chůze, pustily rychlostí dobrých 40 až 50 km/h. Bylo mi jasné, že jde o všechno. Čest FWD kabrioletu přece nesmí zůstat zahanbena. Zatnul jsem zuby a podržel plyn. Kupodivu se i s tímto povrchem Bedna prala velmi statečně a nepřekvapil ji ani závěrečný brod přes potok zakončený asi půl metru vysokým výjezdem. Limit předního náhonu se projevil až s malou rychlostí a příliš prudkým stoupáním v závěrečné pasáži tábořiště. Holt to chtělo více rozjet, což bylo koneckonců poučení pro celý následující týden. Bednu jsem dostal nahoru mírnou oklikou a konečně jsme mohli vyrazit na místní výborné mici (my to známe jako čevapčiči) a láhev krásně vychlazeného místního piva.
Ráno bylo opravdu studené. Až tak studené, že mě donutilo nahodit motor na kabriu, abych si trochu zahřál nohy (což díky výfuku z lešenářské trubky okamžitě velmi vylepšilo naši reputaci u podstatné části tábořiště :D). Po ranní kávě uvařené na cizím vařiči a zjištění, že námi vezená pětikilová PB bomba je nám úplně na nic, protože má jiný závit než můj vařič, který je na 2kg bomby (hlavně že jsem se na to ptal :D), jsme se pomalu začali sbírat směr první checkpointy v tomto podniku. Prvních pár kilometrů bylo něžných, ale silnice se postupně zhoršovala, až došlo opět jen na kamení a navíc také první bahno. Jedna věc zůstávala ovšem stále stejná. RWD kabice z naší party nerozlišovaly typ povrchu a letěly stále stejnou rychlostí blesku. Tak se prvních pár kilometrů Gumbalkánu 2019 proměnilo pro Bednu ve stíhací jízdu a předjíždění všech nebohých ostatních účastníků, kteří vytáhli do týdenního boje s o něco nižšími stroji vybavenými civilními pneumatikami. Celý první den se nesl ve stejném koloritu stíhací jízdy kombinované s pokusy o ulovení signálu a stažení map oblasti. Na základě zkušeností z loňského ročníku byl totiž předpoklad, že je všude perfektní signál, a tak offline navigace není potřeba. Že je to omyl, jsme si uvědomili už po prvních pár kilometrech trávených nejen bez datového, ale vlastně jakéhokoliv signálu na mobilních telefonech. A tak kdykoliv se jen trocha signálu někde našla, znamenalo to zastávku či rovnou šplhání i s auty na nejbližší kopec pro alespoň něco málo mapových podkladů na další checkpointy. Právě jeden z takových výjezdů na kopec za signálem nás stál první nárazníky… naštěstí jen lehce utržené a opět přichytitelné.
Po menším bloudění okolo jednoho z checkpointů jsme se opět dostali do společnosti jiných vozů účastnících se tohoto podniku a po shlédnutí prvních odstavených z nich, také realitu, že u akce s vozy do dvaceti pěti tisíc není rozhodně jistota ani dojetí prvního dne, natož celého týdne. Toto uvědomění bylo o to silnější, že Bedna se začínala pomalu dostávat ze svého schizofrenního stavu rozhodování mezi tím, jestli bude čtyřválcem, nebo pětiválcem… bohužel se však víceméně rozhodla mít válce jen čtyři, což se projevovalo jak na kultuře chodu motoru, tak na docela mizivém výkonu, který začal být v kopcích docela na obtíž. Bylo mi jasné, že večerní výměna svíček mě nemine. Po přejezdu menších horských planin jsme se dostali na pevný asfalt, ovšem to by musel být u pomyslného kormidla skupiny někdo jiný než Martin. Během pár chvil jsme se už zase plácali po rozbahněné lesní cestě. V podobném duchu pokračoval celý den až k hoře Muntele Găina vysoké 1467 m, kde nás čekal trochu vyhecovaný výjezd. První RWD se nahoru dostalo, naše FWD cabrio také. Ovšem druhé RWD (Mateův Shitbox) svůj první souboj k naší neuvěřitelné a trochu škodolibé radosti prohrálo. Konečně jsme nejen rovnali krok, ale také se dostali nad zadoškrabkama do vedení (tedy alespoň nad jednou). Pravda, napodruhé už se nahoru dostal, jak ukazuje druhé video, a také slíbil tvrdou pomstu...
https://youtu.be/wke5wzLpk5s
https://youtu.be/inCXaWgCLNg
Chvilku jsme poseděli, kochajíc se zaprvé výhledem na nádhernou přírodu Rumunska a zadruhé na další více či méně úspěšné pokusy ostatních účastníků o zdolání Muntele Găina až k jejímu vrcholu. Po nějaké době bylo rozhodnuto, že pojedeme dál. Tentokrát pouze kousek pod horu, kde měli rozbalit tábor známí od Martina s Matoušem z loňského roku. Asi už nikdy nezapomenu na Martinův spásný nápad, že se nebudeme táhnout 20 km zpět po červené stezce, ale vezmeme to po modré, která krásně klesá po vrstevnicích a je to po ní pouze nějaká polovina vzdálenosti. Modrá stezka vypadala rozhodně méně používaně než červená a zároveň její povrch nabízel mnohonásobně větší množství míst k proražení pneumatik pomocí ostrých kamenů, vyčuhujících snad z každé slepé zatáčky a louže, aby vše šlo vidět ideálně až na poslední chvilku.
Když nás nezastavilo množství útočných kamenů na zemi, zkusil to jiný element z vrchu. Množství stromů znovu jasně dokazovalo, že toto nebude nejvyužívanější cesta v okolí, a některé pasáže, jedoucí se tak říkajíc na slepo přímo do větví, byly v kabrioletu opravdu úchvatné. Ovšem ani tak nás nemohlo nic zastavit, tedy aspoň ne do této chvíle. Cesta se začala opravdu dle předpovědi svažovat, ale bohužel poněkud více, než jsme si přáli. Za dalších pár set metrů skončil Tůlejt (krabice v sedanu, která se účastnila již loňského ročníku) kousnutý ve škarpě, kterou do cesty vymlela stále protékající voda. Zpod přední části mu koukal relativně slušný strom a nemohl ani tam, ani zpět. Ve finále to bylo vlastně štěstí, jak jsme zjistili už za okamžik, kdy bylo jasné, že pokud by auto pokračovalo o cca 30 metrů dál rovně, skončilo by nejspíše na střeše. Cesta vpřed byla absolutně nesjízdná.
A tak začalo řešení, jak z toho ven. Zpět to nešlo, kopec byl tak prudký, že jej prostě nebylo možné vycouvat. Silnice v rovném směru byla nesjízdná skrz díru vymletou od vody tak velkou, že by se do ní to auto nejspíše vešlo celým bokem. Za okamžik jsme objevili paralelně pokračující stezku po pravé straně té původní, dokonce i s relativně čerstvými stopami pneumatik. Bohužel v ní byly tak hluboké koleje, že pro auta s jednou hnanou nápravou a navíc v noci (při vyprošťování Tůlejta již začala padat tma) byla příliš riziková. Nakonec jsme našli celkem sjízdné koryto po levé ruce od původní cesty, které ústilo až dole pod kopcem za naším kritickým úsekem. Mělo to jeden drobný háček – a to téměř 50 cm vysokou kolmou stěnu mezi naším korytem a tím, do kterého jsme se chtěli dostat. Naštěstí byl u nás v autě naložen polní rýč a krumpáč. Pár hodin noční práce znamenalo, že všechna auta opustila les a někdy okolo půlnoci dorazila na plánované tábořiště. Bohužel se to neobešlo bez následků. Tůlejt při sjezdu přišel o zadní část výfuku, Shitbox o část laku na levé straně a Bedna odjížděla po kontaktu s jedním větším kamenem při nekontrolovaném klouzání ze svahu s ohnutým levým předním tlumičem, který způsoboval tuhnutí řízení na levou stranu.
První den tak stál opravdu za to a s jeho následky jsme se potýkali po celý další týden.