Evolve S40

Evolve S40

20. prosince 2004
Sekce:  Modely

Do třetice všeho dobrého čeká na představení koncept od stejné firmy, jež měla na svědomí loňské S60 Rs. Evolve S40 se svou černou kapotou a brutálně nakrknutým zjevem je přesně tím, co na SEMA čekáte a chcete vidět.

Vše začalo prodejem Volva S40 společnosti Evolve za rovný 1$. Příznivá cena, jeden by řekl. Skeptikovi je ale okamžitě jasné, že někde bude zakopán Canis. Tedy pes. A je. Evolve získalo S40 nikoli pro legraci… ale vlastně ano – bereme-li za zábavu stvoření konceptu, jenž má přitáhnout pozornost tunerské scény k tomuto vozu, jakožto vhodnému základu pro brutální úpravy.

Pustili se neprodleně do práce, a to od podlahy kompletním přepracováním podvozku a brzd. Seznámit vás ale musíme nejprve s motorem, jenž je příčinou těch úprav. Dává plných 550 koní přispěním obrovského turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu, jemuž dodávají chladný vzduch dva otvory v prolisech blatníků. Dá rozum, že na vypořádání se s horkem, které tak výkonný pětiválec vydá, musely být povolány teplu odolné silikonové hadice a nátěry, aby to neodnesl lak kapoty.

Těm pěti stům padesáti ořům je k ruce pohon věch kol a šestikvaltová, krátce odstupňovaná převodovka. A co je tedy tak zvláštního na podvozku? Originální zadní zavěšení v tomto případě zcela zmizelo a bylo vrchním inženýrem Evolve Mano Agulianem nahrazeno podvozkem se suvnými vzpěrami ve stylu F1, jež si zabralo pro sebe kufr. Vepředu zavěšení zůstalo více konvenční s tlumičem uvnitř vinuté pružiny, ale Evolve dodalo svoje pevnější stabilizátory, Koni se postaralo o plně stavitelné tlumiče a Eibach přispěl pružinami. Dosaženým cílem byla precizní odezva řízení a jistota v zatáčkách. Z hlediska zaměření vozu na řidiče spíše závodních choutek překvapivá, nicméně pro zasvěcené pochopitelná, je přítomnost stabilizačního systému DSTC. Volvo by zkrátka udělalo čtyřbodové pásy, airbagy a stabilizaci podvozku i na tříkolku, kdyby to šlo.

K bezpečnosti ale, teď už bez legrace, patří i masivní brzdy. Na předku rotují 380mm dvoudílné kotouče svírané osmipístkovými, kapalinou (nikoli vodní sprchou 😉 (Modří vědí)) chlazenými brzdiči AP Racing. Vzadu jsou nepatrně skromnější, ale stále dvoudílné 362mm kotouče se šestipístkovými brzdiči taktéž od AP Racing. Aneb při plné aktivaci brzd na suchém povrchu se automaticky vytočí číslo na rychlou lékařskou pomoc, posádce je poskytnuto umělé dýchání a je odvezena na rentgen žeber. I zde nekompromisní účinek závodní techniky kontroluje elektronika ve formě ABS a EBD (rozdělovače brzdné síly). V běžném provozu bych to chápal, ale třeba na okruhu za sucha? Tak masivní brzdy musejí ukrývat poněkud větší 19“ kola z lehkých slitin HRE C21 s Pirellkami Pzero Rosso 255/30 ZR19 vpředu a 305/25 ZR19 vzadu.

Volvo je halt Volvo, a tak tradičně ergonomicky dokonalý interiér ponechali Evolve na místě, jen přidali vlastní čalounění sedaček, několika dalších míst a přidali hliníkové pedály a Evolve hlavici řadící páky. Zapomenout nelze na audio Alpine. Výsledkem je extrémně výkonný sedan s pohodlným interiérem, který čerpá z filosofie M5. Odmyslíte-li si vnější serepetičky a komplikovanou zadní nápravu, dostanete vlastně docela nenápadný vůz s ukrutným výkonem na podporu tvorby adrenalinu v těle. Ale stejně bych raději kombíka, je tak nějak víc sexy.

Tento článek najdete také na www.tuning.cz.

Tomáš Němec

Zpět na výpis článků