Nový řadový šestiválec

Nový řadový šestiválec

01. února 2006

Společně s novým Volvem S80 společnost Volvo Cars představuje řadový šestiválcový motor, který je vybaven pokročilým indukčním systémem, jež přispívá nejen k vysokému výkonu, ale také k mimořádné úspornosti paliva. Díky několika inovativním řešením se tento motor navíc vyznačuje mimořádně kompaktními rozměry. Díky tomu může být v motorovém prostoru umístěn napříč, což přispívá k dosažení prvotřídní bezpečnosti v případě nárazu.

„Jsem přesvědčen, že se jedná o jeden z nejpůsobivějších šestiválcových motorů na trhu”, říká Derek Crabb, viceprezident pro hnací jednotky ve společnosti Volvo Cars. Tento šestiválcový motor byl vyvinut konstruktéry společnosti Volvo a vyznačuje se novým kompaktním uspořádáním. Jeho hlavní konstrukce je celá vyrobena z hliníku a v porovnání se svým předchůdcem má vyšší zdvihový objem – 3,2 litru (dříve 2,9 l). Výkon vzrostl na 238 k a točivý moment nyní dosahuje hodnoty 320 Nm.

Motor byl zkonstruován tak, aby mohl být spojen s novou šestistupňovou automatickou převodovkou Volvo. A celé hnací ústrojí bylo navrženo tak, aby vytvářelo ve všech ohledech harmonický a prvotřídní zážitek z jízdy.

Dva motory v jednom
Motor se vyznačuje celou řadou moderních technických řešení. Pokročilý systém ventilového rozvodu a variabilního sání umožňuje efektivní využití motoru v celém rozsahu otáček a přispívá tak k pružné odezvě a k vynikajícímu výkonu. Motor je přitom velmi úsporný.

Systém ventilového rozvodu je vybaven technologií VCT (variabilní časování vaček) a CPS (přepínání profilu vaček) na straně sání, což jsou dva klíčové prvky pro zajištění vynikající ovladatelnosti a flexibility motoru.

Přepínání profilu vaček CPS (Cam Profile Switching) znamená, že vačkový hřídel je zkonstruován tak, aby v závislosti na otáčkách a zatížení motoru docházelo ke zvedání sacích ventilů do dvou různých výšek.

Za běžných podmínek (při normálním otevření škrtící klapky a při nízkých otáčkách motoru) se motor vyznačuje nízkou spotřebou paliva, zatímco točivý moment má dostatečnou hodnotu pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Při dynamičtější jízdě vyžadující plné otevření škrtící klapky a při vysokých otáčkách motor okamžitě reaguje na pohyb plynového pedálu a poskytuje vysoký výkon.

„V zásadě je možné říci, že přepínání profilu vaček vytváří dva motory v jednom,” vysvětluje Derek Crabb. „Dokážeme sloučit výrazně odlišné požadavky na ten samý motor a snadno splnit zcela odlišné požadavky různých zákazníků. Jsme schopni tedy stejnou měrou uspokojit zákazníky, kteří dávají přednost vysokému výkonu, i ty, kteří kladou větší důraz na jízdní komfort a úsporu paliva.” Systém variabilního sání VIS (Variable Intake System) byl vybaven dvěma škrtícími klapkami, které mění objem sacího systému v závislosti na jízdních podmínkách. To má za následek vyváženou křivku točivého momentu.

„Přesnou souhrou škrtících klapek dosahujeme tří různých křivek točivého momentu, které jsou nakonec sloučeny do jedné,” říká Derek Crabb. „V důsledku toho můžeme naplno využít kapacitu motoru a získat nejvyšší možný výkon v celém rozsahu otáček. Výsledkem je pružná odezva na pohyb plynového pedálu při nízkých i vysokých otáčkách, dostatek výkonu a dobrá ovladatelnost.”

Kompaktní rozměry přispívají k bezpečnosti
Přestože motor disponuje zdvihovým objemem 3,2 litru, jsou jeho vnější rozměry mimořádně kompaktní. Je o pouhé 3 mm delší, než pětiválcový motor Volvo. Celková délka motoru je 625 milimetrů.

„Kompaktní rozměry motoru jsou klíčové pro bezpečnost vozidla,“ vysvětluje Derek Crabb. „Důležité je zejména to, aby motor ve vozidle zabíral co nejméně místa na délku. Motory Volvo jsou uloženy napříč a kompaktní motor má díky tomu mnohem více prostoru pro podélný pohyb v případě, že při nárazu dojde k deformaci přídě. To pomáhá snižovat riziko průniku motoru do prostoru pro cestující.”

Vlastní motor nemohl být o mnoho zmenšen, neboť rozestupy mezi válci a konstrukce bloku jsou přibližně stejné jako u pětiválcového motoru. Namísto toho bylo úsilí zaměřeno na optimalizaci celého hnacího ústrojí, jež zahrnuje motor, automatickou převodovku a doplňkové agregáty, aby celá tato soustava měla co nejmenší rozměry. Jednou dodatečnou podmínkou, která musela být brána v úvahu, bylo, že převodovka musí být šestistupňová automatická.

Integrovaný hnací systém konstrukce „hřídel v hřídeli“ (Shaft In Shaft)
Kompaktní rozměry napříč uloženého řadového šestiválcového motoru jsou dosaženy rozmístěním pomocných agregátů, jako jsou například čerpadlo posilovače řízení nebo kompresor klimatizace za motor do prostoru nad převodovkou. Díky tomu není zapotřebí systém pohonu těchto agregátů na přední straně motoru a jednotlivé agregáty jsou poháněny prostřednictvím ozubených kol na zadní straně klikového hřídele. Toto technické řešení je známé pod označením READ – Rear End Ancillary Drive. Alternátor je poháněn přímo a je umístěn na bloku motoru. Toto řešení znamená, že celá soustava motoru a převodovky zabírá především na délku minimum prostoru.

Díky konstrukci hnacího systému ve formě malé převodovky s pomocným hřídelem v hnacím hřídeli – známé pod označením Shaft In Shaft – bylo možné dosáhnout velmi malé délky celého zařízení. Každý hřídel je poháněn jiným ozubeným kolem a v důsledku toho má každý z nich odlišnou rychlost (jedna rychlost pro pohon vačkového hřídele a druhá rychlost pro ostatní agregáty). „Jsme na toto kompaktní řešení velmi pyšní,” říká Derek Crabb. „Vytvořit řešení umožňující hladký a tichý provoz vyžadovalo velké úsilí a náročný vývoj.”

Do bloku motoru byl přemístěn také tlumič vibrací, který vyrovnává vibrace relativně dlouhého klikového hřídele šestiválcového motoru. Vnitřní viskózní tlumič IVD (Internal Viscous Damper) je kapalinového typu, což je u osobního automobilu neobvyklé řešení.

„Jak je vidět, nový šestiválcový motor nabízí ve všech ohledech prvotřídní parametry,” uzavírá Derek Crabb. „To platí pro jeho výkon, spotřebu, ale také na komfort jízdy a zvukový projev. Zákazníci si navíc často neuvědomují skutečnost, že konstrukce motoru rovněž přispívá ke zvýšení bezpečnosti, avšak v případě značky Volvo se jedná o přirozenou součást její koncepce,” dodal.

Výroba ve Walesu

Nový šestiválcový motor Volvo bude vyráběn v moderní motorárně značky Ford ve městě Bridgend ve Walesu. Továrna byla vybudována v roce 1980 a do roku 2001 vyrobila již deset miliónů motorů. V posledních letech bylo do tohoto závodu investováno mnoho finančních prostředků kvůli splnění přísných požadavků na kvalitu kladených skupinou Premium Automotive Group (PAG) koncernu Ford.

„Závod ve městě Bridgend se zabývá výhradně výrobou motorů,” vysvětluje Derek Crabb. „Továrna pro různé značky PAG vyrábí celou řadu šesti- a osmiválcových motorů. Přestože nový motor Volvo bude také vyráběn v závodě Bridgend, byl navržen, vyvinut a zkonstruován výhradně společností Volvo. Sériová výroba motoru bude zahájena ve 13. týdnu roku 2006.”

Technické parametry motoru

Typ motoru:atmosférický 6-válcový benzínový řadový motor
Umístění motoru, pohon:napříč, pohon předních kol
Zdvihový objem:3 192 cm3
Vrtání x zdvih:84 mm x 96 mm
Blok motoru, materiál:hliník
Hlava válců, materiál:hliník
Počet ventilů na válec:4
Počet vačkových hřídelí:2
Maximální výkon:175 kW (238 k) při 6 300 ot./min.
Maximální točivý moment:320 Nm při 3 500 ot./min.
Vstřikování paliva:vícebodové vstřikování paliva (PFI)
Spotřeba paliva (předběžné údaje):9,9 l/100 km (kombinovaný cyklus)
Úrovně emisí:ULEV II, Euro 4
Hmotnost:180 kg

1.2.2006 | Petra Doležalová, tisková zpráva Volvo Cars AB

Zpět na výpis článků