Volvo 242GT

Volvo 242GT

05. června 2006
Sekce:  Modely

Jakkoliv se to zdá zvláštní, automobilka Volvo vyráběla a nabízela dvoudvéřové verze svých vozů, které byly přezdívány tanky na kolech. Tyto verze se vyráběly již v řadě 100.

I ve výrobním programu v době výroby řady 200 byl vůz s dvoudvéřovou karoserií, který se vyráběl pod označením 242. A aby to nebylo málo, jedna z variant tohoto vozu měla za číslicemi 242 ještě dvě písmena GT. Vůz byl nabízen jako sportovní varianta dvoudvéřového provedení karoserie vozů řady 200. Volvo 242GT bylo nabízeno ve stříbrné barvě s barevnými doplňky v podobě černých a červených linek na bocích, kapotě motoru a víku zavazadlového prostoru.

Interiér vozu byl v černé barvě s červenými linkami. Tento je, jako u správného sportovního vozu, vyjímečný tím, že je celý černý a po celém obvodu vozu se přes čalouněnou palubní desku až po zadní sedadla táhne tenká červená linka. Volant je sportovně laděn a má na svém středu emblém s iniciálami GT. Pro umocnění požitku ze sportovní jízdy je tento vůz vybaven posilovačem řízení. Také řadící páka je podřízena účelu pro který je tento vůz učen, a to tím, že je patřičně zkrácena a u kořene je obalena černým koženým obalem.

Pro tento vůz byla připravena speciální GT přední maska. Plasty, které obklopovaly přední kulatá světla a mřížku přední masky, byly v barvě vozu – stříbrné. Pod předním nárazníkem byl umístěn spoiler, který ovlivňoval proudění vzduchu pod vozem a tím i spotřebu a ovládání vozu při vysokých rychlostech.

Karoserie má pouze dvoje dveře, které byly oproti předním dveřím čtyřdvéřových verzí prodlouženy pro lepší nastupování a vystupování. Za těmito dveřmi jsou boční okna, která jsou v zadní části vybavena výklopným zařízením pro umožnění cirkulace vzduchu v zadní části vozu. Brzdy jsou dvouokruhové typu 2×3, což znamená, že při poruše kteréhokoliv okruhu brzdí na zbylý okruh obě přední kola a jedno zadní. Vůz je zpomalován pomocí čtyř kotoučů, z nichž přední jsou chlazené vnitřní cirkulací vzduchu.

Na přístrojové desce najdeme rychloměr s šestimístným počítadlem kilometrů, otáčkoměr a ukazatele teploty vody a stavu paliva. Z kontrolek je možno vyjmenovat kontrolku dobíjení, tlaku oleje, ruční brzdy a poruchy brzdového systému. Dále tento vůz nabízel osvětlení prostoru pro nohy, kombinovaný zámek volantu a zapalování a mnoho jiných příjemných věcí zpříjemňujících řidiči život, které nabízí jen automobilka Volvo. Na středním panelu jsou tlačítka pro elektrické vyhřívání zadního okna, varovná světla a přední mlhová světla. Na tomto panelu je také kontrolka „Fasten seat belt“, která bliká na neukázněné řidiče tak dlouho, než si zapnou bezpečnostní pásy. Jsou zde také samozřejmě volná místa pro umístění vypínačů pro potřebu řidiče. Tento model měl také elektricky vyhřívané sedadlo řidiče a objemné kapsy na zadní straně předních sedadel.

Technické údaje

 

Motor
OznačeníB 21 E
Počet válců4
Obsah,cm32127
Vrtání X zdvih,mm92×80
Maximální výkon123 koní při 5500 otáčkách
Komprese9,3:1
Vstřikování palivaCl-elektrické vstřikování
Oktanové číslo paliva93
Hlava válcůhliník
Chladící soustava
Uzavřený okruh. Obsah chladící kapaliny9,5 litru
Elektrická soustava
Baterie12 V / 60 Ah
Zapalováníbezdotykové, elektronické, tranzistorové
Přenos síly
Převodovkačtyřrychlostní s převodem Overdrive
Nádrž
Obsah60 litrů
Řízení a podvozek
Servo převod17,1:1
Počet otáček volantu od dorazu k dorazu3,5
Poloměr otáčení vozu9,8 m
Ráfky5,5J-14 Hliníkové elekrony
Rozměry předpisových pneu185/70 HR14

Jaroslav Osten

Zpět na výpis článků