Volvo dokončilo testování KERS, výrazně sn...

Volvo dokončilo testování KERS, výrazně sníží spotřebu paliva

30. dubna 2013

Švédská automobilka Volvo oznámila úspěšné dokončení testovacího programu systému KERS v běžném provozu. Výsledky potvrzují, že je to lehké, levné a hospodárné řešení.

V květnu roku 2011 automobilka Volvo oznámila, že pracuje na vývoji setrvačníku KERS (Kinetic Energy Recovery System). Již tehdy bylo uvedeno, že množství uvolněné energie při deceleraci umožňuje, aby ze sebe setrvačník umístěný na zadní nápravě dokázal vydat až 60.000 otáček za minutu. Když auto začne znovu zrychlovat, rotace setrvačníku se přenese na zadní kola prostřednictvím bezestupňového převodného ústrojí (CVT).

Spalovací motor, který pohání přední kola se vypne, jakmile řidič sešlápne brzdový pedál. Energie setrvačníku je pak použita k akceleraci, ať už například ze semaforu, nebo i po dosažení cestovní rychlosti. Její využití je krátkodobé, dokáže ale přidat asi 59 kW, tedy 80 k výkonu.

Volvo uvádí, že KERS v kombinaci s přeplňovaným čtyřválcem má potenciál pro snížení spotřeby paliva až o 25 % ve srovnání s podobně výkonným přeplňovaným šestiválcem. Nejefektivnější je systém v městském provozu, kdy automobil neustále zpomaluje, zastavuje a zase se rozjíždí.

Podle zástupců automobilky je energie uložená v setrvačníku dostatečná pro krátké úseky, což má zásadní vliv na spotřebu paliva. Výpočty ukazují, že spalovací motor může být vypnutý až polovinu času, kalkulace se řídí současnou evropskou normou NEDC. Laboratorní podmínky měření spotřeby paliva jsou ovšem odlišné od reálného světa a až použití v sériových vozech tedy zcela odhalí skutečnou úsporu paliva.

Volvo prozatím konkrétní čísla spotřeby paliva nezveřejnilo, ale uvádí, že testovací Volvo S60 vybavené setrvačníkem KERS, které bylo používáno k testovacím jízdám v loňském roce, zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,5 s.

Moderní setrvačník je lehký, je vyroben z uhlíkových vláken. Váží 6 kg a má průměr 20 cm. Karbonové kolo se otáčí ve vakuu, čímž jsou minimalizovány třecí ztráty. Volvo již podobný asistenční poháněcí systém testovalo v roce 1980 v legendárním typu 240. Tehdy používaný ocelový setrvačník byl však poměrně velký, těžký a měl velmi omezenou rotační kapacitu, tedy mnohem menší maximální otáčky.

Volvo v souvislosti se svým vývoje nezapomíná připomenout, že je prvním výrobcem, který použil KERS na zadní nápravě u vozu se spalovacím motorem pohánějícím přední kola. Dalším krokem po úspěšném ukončení testování má být rozhodnutí, jak bude KERS využit v připravovaných novinkách značky Volvo.

Zdroj auto.cz

Zpět na výpis článků