Volvo oslavilo 80 let bezpečnosti

Volvo oslavilo 80 let bezpečnosti

20. května 2007

Některé zásady se nikdy nemění. I po 80 letech pokroku v oblasti bezpečnosti je filozofie vyjádřená zakladateli společnosti Volvo zcela zjevná:„Automobily jsou řízeny lidmi. Hlavní zásadou všeho, co ve společnosti Volvo děláme, proto je – a musí zůstat – bezpečnost.“(Assar Gabrielsson a Gustaf Larson)

Pouhý měsíc po světové premiéře zcela nových modelů Volvo V70 a XC70 na autosalónu v Ženevě – oslavilo Volvo své 80. výročí. Nové modely Volvo přicházejí jako vždy s vylepšenými bezpečnostními prvky. Nejnovější přírůstky jsou vybaveny prodlouženými nafukovacími clonami, které spolu s výškově nastavitelnými dětskými sedáky, omezovači tahu bezpečnostních pásů přizpůsobenými s ohledem na děti a s pevnou konstrukcí boků pomáhají zajistit dětem různé velikosti efektivní ochranu v případě bočního nárazu. Bezpečnost dětí byla pro značku Volvo vždy důležitá – Volvo bylo první, kdo v 60. letech minulého století představil první dětskou sedačku obrácenou zády ke směru jízdy.

Filozofie zakladatelů vytvořila princip pro celou řadu nových bezpečnostních řešení a systémů. Jedním příkladem je bezpečnostní klec, která byla společně s laminovaným předním sklem poprvé představena u modelu Volvo PV 1944, a která se stala jedním z prvních bezpečnostních prvků automobilů značky Volvo. Tříbodový bezpečnostní pás – nejdůležitější ze všech vynálezů společnosti Volvo – byl představen v roce 1959. Tříbodové bezpečnostní pásy jsou považovány za jeden z technických vynálezů, které v historii lidstva zachránily nejvíce životů. V roce 1991 byl představen systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS), v roce 1998 pak systém WHIPS pro prevenci poranění krku. Deformační zóna, poprvé představená v roce 1966, byla u nejnovějších modelů vylepšena použitím čtyř různých druhů oceli, s jejichž pomocí se podařilo optimalizovat absorpci sil vznikajících při kolizi.

Již 37 let se interní tým pro výzkum dopravních nehod společnosti Volvo zabývá studiem a analýzami dopravních nehod, kterých se zúčastnily automobily Volvo. Tento tým je zdrojem klíčových znalostí a informací pro výzkumné a vývojové složky společnosti.

Společnost Volvo počítá s tím, že v budoucnosti bude doprava zcela bezpečná. Podle této vize budou automobily vybaveny inteligentními systémy, které nejen pomohou zlepšit bdělost řidiče, ale budou dokonce schopny převzít kontrolu nad vozidlem tehdy, pokud řidič včas nezareaguje, aby odvrátil hrozící nebezpečí. Práce na tomto projektu jsou již v plném proudu. Nejnovější vozy Volvo jsou vybaveny několika pokročilými bezpečnostními systémy, které řidiči v tomto směru pomáhají. Mezi ně patří systém BLIS, který řidiče upozorní na vozidla v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, nebo systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění, jenž kromě vizuálních a zvukových výstrah připraví brzdový systém s cílem pomoci předejít srážce s vozidlem vpředu.

„Hlavním cílem naší nové bezpečnostní filozofie je umístit lidské schopnosti do středu našeho výzkumu a na jejich základě postavit vývoj budoucích systémů. Chceme pomoci řidiči tak, aby se mohl plně věnovat řízení a situaci na vozovce,“ vysvětluje Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre, která byla nedávno významným časopisem Automotive News vyhlášena Ženou roku 2006.

Dalším krokem směrem k této vizi je systém City Safety, který byl poprvé představen počátkem tohoto roku na autosalónu v Detroitu u Volva XC60 Concept. Systém může v některých situacích sám použít brzdy vozidla a zabránit tak kolizi. Společnost Volvo Cars doufá, že se s jeho pomocí podaří snížit počet nárazů zezadu na polovinu. Systém City Safety by měl být uveden na trh během nacházejících dvou let.

Bezpečnostní milníky v osmdesátileté historii značky Volvo

1944     Bezpečnostní klec
1944     Laminované čelní sklo
1959     Tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1960     Čalouněná přístrojová deska
1964     Prototyp první dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy
1966     Dvouokruhový brzdový systém
1966     Deformační zóny
1967     Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1968     Opěrky hlavy na předních sedadlech
1969     Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1972     Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1972     Dětská sedačka obrácená zády ke směru jízdy a dětské pojistky
1972     Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973     Teleskopický sloupek řízení
1974     Nárazníky pohlcující energii
1974     Umístění palivové nádrže na chráněném místě
1978     Dětské sedáky
1982     Sedadla s ochranou proti podklouznutí pod bezpečnostními pásy
1982     Širokoúhlá vnější zpětná zrcátka
1984     Protiblokovací brzdový systém ABS
1986     Třetí brzdové světlo
1986     Tříbodový bezpečnostní pás na prostředním zadním sedadle
1987     Předpínače bezpečnostních pásů
1987     Airbag řidiče
1990     Integrovaný dětský sedák
1991     Systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS)
1991     Automatické nastavení výšky bezpečnostních pásů vpředu
1993     Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech sedadlech součást standardní výbavy
1994     Boční airbagy
1997     Systém ochrany pro případ převrácení vozu (ROPS) u C70 Convertible
1998     Systém pro prevenci poranění krku (WHIPS)
1998     Nafukovací clony (IC)
2000     Zahájení provozu ve Volvo Cars Safety Centre v Göteborgu
2000     Systém ISOFIX pro upevnění dětských sedaček
2000     Dvoustupňové airbagy
2000     Bezpečnostní a asistenční systém Volvo On Call
2001     Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002     Aktivní stabilizační systém proti převrácení vozu (RSC) pro Volvo XC90
2002     Vylepšená verze systému ROPS
2002     Spodní příčník na přídi vozu (u Volva XC90) zlepšující kompatibilitu s menšími vozidly v případě nárazu
2002     Vytvoření virtuální těhotné zkušební figuríny
2003     Inteligentní informační systém řidiče (IDIS)
2003     Nová patentovaná konstrukce přídě pro lepší ochranu v případě kolize
2004     Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu
2004     Nafukovací clona pro kabriolety instalovaná ve dveřích
2004     Adaptivní tempomat (ACC)
2005     Pomocný systém Volvo CoDriver (koncept)
2005     Volvo MultiLock (výzkumný projekt)
2005     Systém Driver Alert pro sledování bdělosti řidiče (koncept)
2006     Osobní komunikátor PCC se snímačem srdečního tepu
2006     Aktivní bi-xenonové světlomety s naklápěním do zatáček
2006     Systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění
2007     Systém Volvo City Safety pro prevenci nehod v nízkých rychlostech (koncept)
2007     Druhá generace systému WHIPS na ochranu proti poranění krku
2007     Nová, pevnější konstrukce boků, využívající různých druhů vysokopevnostní oceli
2007     Integrované dvoustupňové dětské sedáky s omezovači tahu bezpečnostních pásů přizpůsobenými s ohledem na děti
2007     Prodloužené nafukovací clony pro vyšší bezpečnost dětí

Převzato z volvocars.cz

Zpět na výpis článků