Volvo – přehled modelů 1927 – 1984

Volvo – přehled modelů 1927 – 1984

18. října 2009
Sekce:  Modely

Volvo ÖV4 – 1927 – 1929

03 ÖV4První model automobilky. Dělal se jako otevřená roadster, nebo jako sedan. To ovšem pod označením PV4.

1928- Prodloužená verze PV4.

motor: řadový čtyřválec, obsah 1940cc, vrtání / zdvih 75×110 mm, výkon 28koní / 2000ot,

třístupňová převodovka, brzdy – mechanické (na zadní kola ), hmotnost 1170 kg, rychlost: max. 90km/hod

Volvo PV651 – 1931  (představen 1929)

05 PV651motor: řadový šestiválec DB 3010 cc, vrtání / zdvih 76,2 x 110 mm, výkon 55 koní / 3000ot.

(DB motory se v modifikacích používaly až do roku 1958) třístupňová převodovka, brzdy – bubnové, hmotnost  1500 kg

1930 – Postaveny dva sedmimístné modely taxi TR671, TR672 podpořili zájem o nový model PV652 a jeho luxusnější variantu PV651.

1931- Představeny dva nové taxíky TR673 a TR674.

Volvo PV 653 / 654 de luxe – 1933-1934

06 PV354motor: řadový šestiválec, obsah 3266cc, vrtání / zdvih 79,4 x 110 mm, výkon 65 koní / 3200 ot.,

třístupňová převodovka, brzdy – hydraulické, hmotnost 1780 kg,

1934- Nové modely taxi TR675-679

Volvo PV 658/659 – 1934-1937

08 TR701Jako taxi pod označením TR701-704 mělo větší rozvor a 7 míst. Vyrobeno 530.

motor: řadový šestiválec 3670cc, vrtání / zdvih 84,14 x 110mm, výkon 80 koní / 3300 ot třístupňová převodovka, brzdy – hydraulické, hmotnost 1700 kg

Volvo PV 36 – 1935

10 PV36První model s pření nápravou se stabilizátorem a velmi moderní, aerodynamickou, celokovovou karoserií se zakrytovanými zadními koly.

motor: řadový šestiválec 3670cc, vrtání / zdvih 84,14 x 110mm, výkon 80 koní / 3300 ot

třístupňová převodovka, brzdy – hydraulické na všechna kola, hmotnost 1750 kg. Tichého, moderního vozu s kontroverzní uhlazenou karoserií se prodalo 500 ks.

Volvo PV 51 – 1936

12 PV52Modely druhé poloviny 30. let značeny jako PV 51 (1936), 52, 53, 54, 55 a 56 byly postaveny na stejném podvozku.

Úspěch modelu PV51 byl okamžitý, protože stál podstatně méně, než PV36 v základní výbavě.

motor: řadový šestiválec 3670cc, vrtání / zdvih 84,14 x 110mm, výkon 86 koní / 3400

třístupňová převodovka s rychloběhem, brzdy – hydraulické, hmotnost 1490 kg

1937 – PV52. Vyšší stupeň výbavy z něj dělal luxusní vůz s nízkou cenou. V nabídce byly el. hodiny, 2 sluneční clony, 2 stěrače, odpružené řízení, topení, rozmrazování zad. skla, hlasitější klakson,  loketní opěrka na všech dveřích, nebo čtecí lampička pro cestující na zad. sedadle.

Volvo TR 801 / 802 – 1938

14 TR801Tento velký taxi sedan nahradil dřívější modely v roce 1938. Model 801 měl dělící interiérové sklo, model 802 tuto přepážku neměl.

Vůz byl až pro 8 osob, díky uspořádání tří sklopných sedadel. Tyto vozy byly užívány jako vozidla švédské taxislužby do konce 50. let

motor: řadový šestiválec 3670cc, vrtání / zdvih 84,14 x 110mm, výkon 86 koní / 3400

třístupňová převodovka s rylochloběhem – řazení na podlaze, později pod volantem, brzdy – hydraulické, hmotnost 1810 kg

14a PV561938- Představeny nové modely PV53, PV54 a jejich luxusnější varianty PV55 a PV56.

1939-1944 – Automobilka se během války specializuje na přestavby vozů na dřevoplyn.

1944 – v září jsou ve Stockholmu představeny modely PV444 a PV60.

1945 – postaveny a testovány dva prototypy PV444

1946 – vyrobeno několik málo vozů PV60. Automobilka se však plně věnuje přípravě výroby PV444.

Volvo PV 60 / 61 – 1947

16 PV61První poválečný model PV 60 měl shodnou platformu jako PV 61. PV60 představovalo vrcholný stupeň  úrovně předválečných modelů Volvo.

Do konce 50. let se jich prodalo 3000 ks. 500 ks bylo vyrobeno jako verze pick-up, nebo jako lehká dodávka, vyjma těch se skládací střechou, které byly vyrobeny u Nordberg čalounictví ve Stockholmu v roce 1949.

Modelu PV444 však svou zastaralou konstrukcí nemohl konkurovat.

motor: řadový šestiválec, výkon 90 koní / 3600

třístupňová převodovka s rylochloběhem – řazení pod volantem, brzdy – hydraulické, hmotnost 1630 kg

Volvo PV 444 – 1947

18 PV444Volvo představilo tento model jako posel přání míru a lepší budoucnosti v roce 1944 (prodej začal v únoru1947).

Stál stejně jako první model Öv4 v roce 1927 – tedy 4800 SEK. Během 14 dnů si jej objednalo přes 2300 zákazníků. Zásluhou nedostatku surovin se prodejní cena PV444 vyšplhala v roce 1947 na 8000 SEK. Tento černě lakovaný hrbatý vůz se zeleným a béžovým interiérem měl být vyroben v počtu 8000 kusů. Nakonec však bylo prodáno víc než 200 000 ks. V roce 1949 je dostání pouze na objednávku vylepšený model PV444S v šedém laku a s černo – červeným interiérem. Model PV444 se společně s následujícím  PV 544 stal pro automobilku průlomovým.

motor: řadový čtyřválec 1414cc, výkon 44 koní

třístupňová převodovka – řazení na podlaze, brzdy – hydraulické bubnové, hmotnost 890 kg

Volvo PV 445 / 445 „Duett“ – 1949 – 1960

20 PV445Byl postaven na podvozku PV444, stejně jako většina dalších mechanických dílů, vyjma přídavných vzpěr a mřížky chladiče. Na počátku produkce (1949 – 1953) byly tyto vozy konstruovány jako malé dodávky, van, či kabriolety. Všechny tyto verze byly vyrobeny nezávislými karosáři, nikoli ve Volvu.

Roku 1953 byl představen model Duett. Na bázi PV 445 byl vytvořen legendární vůz, který je považován za předchůdce pozdějších velkých, pohodlných a bezpečných kombi značky Volvo. Roku 1960 je Duett přepracován a pod označením P210 nabízen např. s celistvým čelním sklem, čtyřstupňovou převodovkou, či novou přístrojovou deskou. Modelu Duett se prodalo 29409 kusů.

motor: řadový čtyřválec 1414cc (1583cc), vrtání / zdvih 75 x 80 mm (79,37x 80 mm), výkon: 40 koní (60 koní) / 4500 ot.

třístupňová převodovka – řazení na podlaze, brzdy – hydraulické bubnové

1950- Nabízena B série PV444 a nové taxíky PV831 a PV832. Provoz těchto vozů známých jako „The Sow“ – prasnice se ve Švédsku počítal na desetiletí.

1951 – C série modelu PV444. Rozdíly však mezi B a C modely byly minimální.

1953 – Přichází E série PV444. 444 je vyhlášena nejlépe prodejným autem Volva dosud. Kombi Duett je prezentováno jako 2 auta v jednom. Na práci i  odpočinek. Taxi PV830 má luxusní verzi  PV831.

Je představen osmiválcový prototyp Philip.

Volvo P1900 – 1954

25 P1900První sportovní automobil od Volva, který je inspirován americkými sportovními vozy, určen zejména na export.

Tento dvousedadlový roadster s koženým interiérem a laminátovou karoserií na trubkovém rámu byl ovšem tak drahý, že se ho prodalo jen 67 kusů.

motor: řadový čtyřválec 1414cc, vrtání / zdvih 75 x 80 mm, výkon 70 koní / 5500 ot.

třístupňová převodovka s řazením na podlaze, brzdy – hydraulické, hmotnost 1120 kg

1955 – třetí série PV554PH, zaměřená na rostoucí poptávku po vozech kombi.

Volvo P121 / 122 „AMAZON“ – 1956

27 P121Tento model, známý jako Amazon (původně Amason), byl prvním vozem se samonosnou karoserií automobilky. Jméno Amazon, ovšem bylo povolené jen pro domácí trh, protože tento název měl zaregistrovaný Německý výrobce mopedů. Pro ostatní odběratele bylo značení 121, nebo 122S. Tato verze Amazon Sport měla dvoubarevné lakování a dvojité karburátory. Produkce začala jako 4 dveřový sedan, později se objevila jeho 2 dv. verze  P121 – 1961 a kombi (1962 – P 220). Pod tímto označením se skrývala verze kombi s velkým zavazadelníkem, který nabízel i lůžkovou úpravu, do kterého byl pohodlný přístup díky výklopným zadním dveřím. V roce 1964 dostávají vozy

kotoučové brzdy vpředu a modely kombi i brzdový posilovač. Celkem se do roku 1970 prodalo 667323 vozů,

motor: řadový čtyřválec OHV 1583cc, později 1778, nebo 1986, výkon 85 koní (75-115 koní)

třístupňová, později též čtyřstupňová převodovka s rychloběhem, hmotnost 1150 kg – 1270 kg (P220)8vozů.7      500 kg

Volvo PV 544 – 1958

30 PV544PV 544 byl v roce 1958 modernizací PV 444. Byl modernější, s jednodílným čelním sklem a větším sklem zadním.

Standardně měl montované bezpečnostní pásy i vzadu. Bylo možné objednat si též model Sport s dvojitými karburátory.

Do 20. 10. 1965 vyrobeno 440 000 ks PV444/544 Z toho 160000 šlo na vývoz..

motor: řadový čtyřválec OHV 1583cc, později 1778cc, výkon 60, nebo 95 koní

třístupňová, později čtyřstupňová převodovka – řazení na podlaze, brzdy – hydraulické, hmotnost 1070 kg

Volvo P 1800 – 1960

31 P1800Druhý sportovní vůz Volva, představený v lednu v Bruselu byl komerčně velmi úspěšný. Tři prototypy postavené v Itálii v roce 1958 daly impuls k sériové výrobě v anglickém Jensen motors. Později byla výroba přesunuta do Švédska. Automobil nejvíce proslavil televizní seriál „The Saint“. 1961- 1972 bylo vyrobeno 39385 kusů. Po faceliftu modelu P1800S dostal automobil označení P1800E. Odlišný je zejména tvar předního nárazníku a lištování dveří.  Roku 1971 se objevilo první combi – coupé od Volva –

Model P 1800 ES.

32 P1800ESPro svůj vzhled dvoudveřového kupé s prosklenými dlouhými zadními okny si vysloužilo přezdívku „rakev pro Sněhurku“.

Tento model se stal inspirací k pozdějším Combi  coupé jako jsou modely 480, či C30. Modelů  P1800ES se během let 1971-73 prodalo 8077 ks.

motor: řadový čtyřválec 1986cc s mechanickým vstřikováním, výkon 100 koní (135 u ES)

čtyřstupňová převodovka (s rychloběhem), brzdy – hydraulické kotoučové vpředu / bubnové vzadu, hmotnost 1260 kg

33 P18001964 – Otevřena nová továrna Torslanda (Götheborg). Volvo se stává největší švédskou společností. Je vyroben 1 000 000 automobil. Testují se nová ergonomická sedadla a dětské sedačky proti směru jízdy.

1965 – otevřen závod v Gentu (Belgie).

Volvo 144 – 1966

35 144-2Model 144, později též 142 a 145 byl velmi pokrokový vůz v oblasti bezpečnosti, zavádějící trojúhelníkové zavěšení kol a kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, tříbodovými pásy nové konstrukce, zasouvacím sloupkem řízení, dvoukruhovým posilovačem brzd, či deformačními zónami vpředu i vzadu.  Nastupuje též nový systém značení aut, což znamená 1. číslice značí modelovou řadu, 2. počet válců motoru a 3. počet dveří. Model byl přijat veřejností velmi dobře a stal se švédským autem roku.  Facelift 144 proběhl v roce 1973 úpravami v interiéru a zejména zvětšením nárazníků. Tím automobilka splnila bezpečnostní limity pro USA. Produkce skončila v roce 1974, kde byla nahrazena modelovou řadou 200. Model 144 byl první, kde bylo standardně užito volitelné příslušenství jako el. vyhřívaná sedadla, možnost užití varovných „dvojblinkrů“ – Hazard, nebo el. stěrače hlavních světlometů. 1966 -1974 vyrobeno 1,145 000 ks

motor: řadový čtyřválec OHV 1778cc, později 1986cc, výkon mezi 85 a 115 koňmi

čtyřstupňová převodovka, brzdy – hydraulické kotoučové, hmotnost 1350 kg

36 140 1967- Volvo představuje dětskou autosedačku s posazem proti směru jízdy, nebo tříbodové pásy pro cestující na zadních sedadlech. Jsou vylepšovány bezpečnostní prvky pro trh v USA.

Je představena modifikace 140  – dvoudveřového vozu 142S a kombi 145.

Volvo 164 – 1968

38 164Roku 1968 Volvo představilo po deseti letech automobil s šestiválcovým motorem a posilovačem řízení. Třílitrový motor B30 byl dodáván ve dvou variantách. Buďto jako verze s dvěma karburátory (164), nebo s mechanickým vstřikováním (164E).Limitovaná verze 164 TE měla nejluxusnější výbavu zahrnující čtecí lampičku vzadu, klimatizaci, zadní opěrky hlavy, nebo metalickým lak.  Pohodlný vůz pro delší cesty bylo to, čím Volvo zalepilo díru na trhu.  Vyrobeno 153 200 ks.

motor: řadový šestiválec OHV 2978cc, výkon 145 koní.

čtyřstupňová převodovka s rychloběhem, nebo 3 stupňová automatická, brzdy – hydraulické kotoučové, hmotnost 1400 kg

1968 – Otevřen závod v Malajsii. Auta dostala hlavové opěrky vpředu. 140 trhá rekordy v prodejnosti.

1972 – Volvo kupuje 33% nizozemské automobilky DAF. Je představen prototyp bezpečného vozu VESC obsahující ABS, airbag, couvací kameru, či teleskopické nárazníky.

Do stávajících modelů se montují dětské pojistky dveří, výstražná funkce „dvojblinkrů“, samonavíjecí pásy…

Volvo 240 – 1974

40 244Roku 1974 představila automobilka novou generaci vozů 240. Šest variant modelu 240 a pět pro model 260 se stalo jeho nejznámějším a zároveň nejdéle prodávaným modelem. Zatímco 260 se přestala prodávat roku 1985, kde ji nahradila 760, 240 se jako ideální rodinný vůz vyráběl až do roku 1993. Automobil vycházel z prototypu VESC a dbal zejména na bezpečnost. Střešní okno, posilovač řízení, vyhřívaná sedadla, či zrcátka, el. okna + zrcátka jsou jen slabý výčet volitelné výbavy. Motory bylo možné objednat karburátorové, s mechanickým vstřikem, nebo od r. 1979 i naftové. Roku 1980 je možné objednat též první benzínový turbo motor od Volva, dávající 155 koní.

motor: řadový čtyřválec B17,B19.B20, B21, B200, B230, – šestiválec B28, D24 diesel (Audi), 1784,1986,2127, 2300 cc výkon 68 – 156 koní, převodovka: manuální čtyřstupňová, čtyřstupňová s rychloběhem, pětistupňová, třístupňový automat, později s rychloběhem. Hmotnost: 1430 kg

Volvo 260 – 1975

42 262cModel 260 je totožný s modelem 240. Liší se osazením šestiválcovými motory a luxusnější výbavou. Od začátku produkce se dodávaly s hranatými světlomety a většími zadními lampami. Nabízené varianty byly sedan 264, kombi 265 a kupé 262GL, v roce 1977 nahrazeno novým Bertoneho 262C ( coupé) – vyrobeno 6622ks. Vlajkovou lodí byla pak až sedmimístná prodloužená limuzína 264TE (vyrobeno 335ks) o délce 5,6m, stavěna stejně jako 262C v italském Turíně Bertoneho karosárny.

264TE byla oblíbena nejen v Americe, či Švédsku, ale také např. u východoněmeckých komunistů, kteří tyto vozy používali pro představitele své vlády.

Motor: vidlicový šestiválec PRV 2664cc, později 2849cc, výkon 125 (148) koní, převodovka: manuální čtyřstupňová s rychloběhem, popř. třístupňový automat.

Volvo 66 – 1975 – 1980

44 66Zakoupením automobilky DAF se model DAF 66 stává malým modelem Volvo 66. od ostatní produkce se tak očividně liší nejen vzhledem, ale např. i  převodovkou Variomatic CVT ve standardu.

Byl nabízen s motory 1,0 a 1,3 ccm.

motor: řadový čtyřválec OHV, 1108, nebo 1289 cc, výkon 47, nebo 57 koní, převodovka Variomatic CVT, hmotnost: 825 kg, vyrobeno 106000ks

Volvo 340 / 360 – 1976

47 340První kompaktní model střední střídy Volvo. Byl vyráběn v několika variantách (sedan / hatchback) a modifikacích do roku 1991. Nejprve s motorem 1,4 a  variomatic CVT převodovkou, později s „dvoulitrem“ a pětistupňovou převodovkou. Vozy byly vyráběny v bývalém podniku DAF v Nizozemí.

Motor: řadový čtyřválec OHV, 1397cc, výkon 70 koní, převodovka variomatic, hmotnost 1090 kg

1976 – Zaveden 3 cestný katalyzátor řízený lambda sondou. Volvo se montuje nově i v Thajsku. Tří miliontým vozem je modrá 245 kombi.

1977 – Volvo slaví 50 let. Je vyráběná výroční série 240/260 v stříbrně metalickém laku s širokým, ozdobným pruhem v oblasti kliky dveří podél celého vozu,  a několika drobnostmi v interiéru.

1978 – představena nová dětská sedačka – bobek, Vzniká dceřiná společnost Volvo car corporation, Nový bezpečnostní prototyp VSCC.

48 VCC1980- Koncept VCC představuje novinky, použité později v modelu 700.

Volvo 740 (760,780) – 1982 (1984)

Roku 1982 se začal prodávat nový model 760. Zákazníci volili ze dvou motorů. Vidlicový šestiválec, známý z 260, nebo naftový agregát TD24. Se zrychlením z 0-100 km/hod za 13 sekund byl nejrychlejším dieselovým motorem na světě. Roku 1984 se k 760 přidal „rodinný“ model 740, nabízený v modifikacích GLE a Turbo, nebo v naftové verzi 2,4 diesel. Rok na to ucelil model 780 kupé řadu 700. Bertoneho dvoudveřová karoserie tak po čtyřech letech navázala na luxusní kupé 262C. Karoserie 740 a 760 má odchylky. Jiná palubní deska, jiná kapota motoru, odlišné uložení pojistek atd. Ačkoli byly některé modely karoserií 760, byly osazovány i čtyřválcovými motory. A naopak se můžeme setkat s karoserií 740 osazenou šestiválcem. To ovšem jen v případě, jde-li o diesel. Druhá číslice značení u této modelové řady tedy neznamená počet válců motoru, ale typ karoserie. Takže v kupé modelu 740: motor: řadový čtyřválec benzín 1986 – 2316cc, výkon: 89 – 200 koní. řadový šestiválec diesel AUDI  2383cc, výkon 82-116 koní

760:

50 760 motor benzín: vidlicový šestiválec PRV 2849cc, řadový čtyřválec 2316cc, výkon: 109 – 200 koní,  motor diesel: řadový šestiválec AUDI 2383cc, výkon 82-116 koní

780:

51 780nadejdeme 8 válec, ale čtyřválec turbo, ponejvíce vidlicový šestiválec PRV, popř. naftový motor Audi.

Čerpáno z informačních štítků muzea Volvo v Götheborgu,  z knihy Volvo Cars design (A History of Volvo Car Corporation, 1927-2006), z internetu a vlastních zkušeností

Foto: Karel Hofmann – Volvo muzeum, VROM 2008, archiv Volvo

Karel Hofmann – Pekelník, 20.1.2009

Zpět na výpis článků